logo WFM Motor Klub Wawer logo WFM

Warszawska Fabryka Motocykli, "kuźnia" polskiego przemysłu motocyklowego.

W Państwowych Zakładach Samochodowych nr. 2 (PZS) w Warszawie przy ul. Mińskiej 25 w latach 1948 - 50 uruchomiono produkcję motocykla Sokół. Wykonano ich tylko 2000. Motocykl ten był zmodernizowaną wersją DKW RT125. Różnił się on od swojego pierwowzoru m.in. kształtem zbiornika paliwa i błotników, stopniem sprężania, mocą silnika, gaźnikiem, instalacją elektryczną.

W sierpniu 1951 roku oficjalnie rozpoczęła swoją działalnością Warszawska Fabryka Motocykli, którą zlokalizowano na terenach PZS.

W grudniu 1951 roku w WFM zmontowano pierwszą serię 100 motocykli M04. Warszawska fabryka przejęła produkcję tego modelu od Kieleckich Zakładów Wyrobów Metyalowych. Seryjna produkcja tch motocykli ruszyła w drugim kwartale 1952 roku. W połowie 1954 r. rozpoczęto produkcję koleknego modelu - M05 - ze zmodernizowanym przednim zawieszeniem. Był to model przejściowy, którego wykonano tylko nieco ponad 12 tys. sztuk. Natomiast już w grudniu tego roku zmontowano serię informacyjną WFM M06. Był to motocykl znacznie nowocześniejszy w porównaniu z dotychczasowymi produktami. Po raz pierwszy na zbiornikach pojawiło się charakterystyczne logo firmy.

M06 stał się w bardzo krótkim czasie najpopularniejszym motocyklem w Polsce. Był też bazą dla wielu innych konstrukcji powstałych w WSK w Świdniku oraz SHL w Kielcach. Warto podkreślić, że opracowania konstrukcyjne i badawcze specjalistów z WFM były wielokrotnie wdrażane do produkcji także w innych zakładach w Polsce.

W 1955 roku WFM opracowała konstrukcję pierwszego polskiego skutera "Żuk". Rok póżniej gotowe były następne prototypy - " Bąk" i " Osa" . "Osa" jako jedyna weszła w póżniejszym czasie doo produkcji seryjnej. W okresie 6 latprodukcji zmontowano ich ok. 25000 sztuk. Skuter ten był podstawą do opracowania ciekawych, prototypowych konstrukcji - trzyosobowego mikro-samochodu o nazwie "Fafik" ( 1958 rok) oraz trójkołowca Ł13 przeznaczonego dla pracowników poczty (1961).

W 1956 r. produkcja osiągnęła poziom 30 tys. sztuk. natomiast rok póżniej wprowadzono taśmowy system montażu, a kolorem charakterystycznym dla "WFM-ek" stał się wiśniowy. WFM otworzyła pierwszy w Polsce fabryczny salon sprzedaży. MIeścił się on w centrum Warszawy przy ulicy Kruczej. Oferowane w nim motocykle M06 kosztowały wówczas 7000 a " Osy" - które tu trafiły w 1959 r. - 17 000 zł.

W 1962 r. dzienna produkcja WFM wynosiła około 200 pojazdów, zakład zatrudniał prawie 2000 osób. Niestety z inicjatywy władz partyjnych oraz Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego, 1 stycznia 1965 r. Warszawską Fabrykę Motocykli połączono z Polskimi Zakładami Optycznymi. Baza technologiczno - produkcyjna WFM miała odtąd być wykorzystywana do celów wojskowych. W 1965r. wyprodukowano jeszcze 55 tyś. motocykli WFM i 6 tyś. skuterów " Osa". WFM definitywnie zakończyła produkcję motocykli z końcem marca 1966r. Wytwarzała w tym czasie kilkanaście różnych modeli motoró i skuterów, a łączna ich produkcja przekroczyła pół miliona egzemplarzy.

Polityczna decyzja odnośnie losów WFM spowodowała istotny uszczerbek dla polskiego przemysłu motoryzacyjnego, który utracił jeden z wiodących swoich zakładów. Decyzja ta była tym bardziej chybiona, bowiem jak okazało się wkrótce - realizacja programu rozeoju produkcji dla wojska zakończyła się fiaskiem.

Historia powstania Stowarzyszenia Motor Klubu Wawer.

Minęły cztery lata od powołania do życia Motor Klubu Wawer. Inspiracją założenia Klubu jest fatalna sytuacja w dziedzinie bezpieczeństwa na naszych drogach, a szczególności tragiczny bilans wypadków śmiertelnych, którym ulegają ludzie młodzi. Przodują w tej statystyce motocykliści. I nic dziwnego, bo dziś praktycznie motocyklistów nikt nie szkoli. Ten stan rzeczy zaczęliśmy już zmieniać, chcemy zatrzymać lawinę wypadków. Mówimy stop śmierci na drogach. Opracowaliśmy plan poprawy bezpieczeństwa szczególnie w odniesieniu do młodzieży. Do realizacji ambitnych zadań zgromadziliśmy znaczący potencjał intelektualny składający się z najlepszych fachowców branży motoryzacyjnej w tym ekspertów, pedagogów i trenerów sportów motorowych. Stworzyliśmy znaczące zaplecze medialne w prasie, radio i TV. Spośród prawie 100 członków klubu wymienić wypada rzeczoznawców techniki samochodowej i ruchu drogowego, aktualnych i byłych mistrzów w różnych dyscyplinach sportów motorowych, dziennikarzy, przedstawicieli przemysłu i biznesu. Dla naszego planu działania zyskaliśmy przychylność członków Parlamentu i Rady Bezpieczeństwa ruchu Drogowego. Możemy i chcemy wiele zrobić dla poprawy stanu bezpieczeństwa oraz zagospodarowania wolnego czasu młodzieży. W planach naszych znaczące miejsce ma organizacja Turniejów o tematyce Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym oraz imprezy dla środowisk niepełnosprawnych kierowców. Proponujemy nawiązanie szerokiej współpracy szczególnie przy popularyzacji zagadnień związanych z motoryzacją i ruchem drogowym. Razem zrobimy więcej. Mile widziane będą firmy, które chciałyby włączyć się do współpracy na rzecz zagospodarowania czasu wolnego młodzieży i poprawy bezpieczeństwa na naszych drogach.

Klub prowadzi szkółkę motocyklową.

Wznowił produkcję motocykla o znanej nazwie WFM .

W Motor Klubie Wawer można nabyć nową WFM-kę 125cmł i 50cmł oraz części do starej WFM-ki, opony do jednośladów, proponujemy tuning silników dwusuwowych.

Motor Klub Wawer mieści się w Radości przy ul. Wisełki 10 Tel/fax 615 71 87

© Włodzimierz Gąsiorek <wjg na poczta.wp.pl>,
Piotr Kowalski - administrator strony <piotrek.kowalski na gmail.com>, strona optymalizowana dla przeglądarek Firefox oraz Safari